A gerincnyújtó pad használata

A gerincnyújtó padok a nyakfájás, hátfájás és derékfájás, valamint a gerincsérv, porckorongsérv kezelésében nyújtanak hatékony segítséget. Használhatjuk a gerincbántalmak megelőzésre is, valamint testmozgás utáni nyújtásra és az izomláz elkerülésére. Természetes, fájdalommentes gyógymód. Már az első használatkor enyhíti a hátfájdalmakat és derékfájdalmakat, néhány alkalom után pedig tartós fájdalomcsillapodás érhető el. Nagy előnye, hogy a kezelések önállóan, otthon is elvégezhetők. Hatását tekintve a súlyfürdő terápia szárazföldi megfelelője, a test súlyát használja húzóerőként.

A gerincnyújtópad nem csak a hátfájás, derékfájás enyhítésén segít, hanem javítja a vérkeringést, több oxigén jut az agyba, a szemekhez, a bőrhöz és a hajhagymákhoz. Egy tanulmány szerint fordított testhelyzetben az agyműködés 7%-kal gyorsabb és 14%-kal pontosabb lesz. A gerincnyújtópad emellett rendkívül egészséges megoldás pihenésre, relaxációra, stresszoldásra. Jótékony hatással van a keringési rendszerre, gyakori használata késlelteti a visszeres panaszok kialakulását.

Használata nagyon egyszerű: A páciens elhelyezkedik a gerincpadon, rögzíti a bokáját, majd fokozatosan billen fejjel lefelé. Ebben a testhelyzetben a gerincoszlopot nem terheli nyomás, ellazul, a gerinc melletti izmok pedig nyúlnak. A nyújtás intenzitását a páciens szabályozza. Minél lejjebb engedi a fejrészt, és magasabbra kerül a láb, annál intenzívebb a nyújtás; vízszintes helyzethez közelítve pedig csökken a nyújtó hatás. A nyújtáskor fellépő húzóhatás a csigolyákat eltávolítja egymástól, aminek hatására rendeződhetnek a gerinc kisízületeinek félficami állapotai. Vákuumhatás keletkezik a porckorongok belsejében, ami a porckorongokon megjelent kiboltosulásokat segít visszarendezni az egészséges állapot felé. A porckorongokra kevesebb nyomás hárul, ezáltal javul tápanyagellátásuk és csökken folyadékvesztésük.

A gerincnyújtó pad szögét és a használat időtartamát a páciens aktuális egészségi állapotának megfelelően kell megválasztani. A fokozatosság elvét mindig szem előtt kell tartani. Kezdetben 1-2 percig végezzük a nyújtást, majd ha ez már nem okoz kellemetlen érzést, akkor minden nap növeljünk az időtartamot egy-egy perccel. Hagyjunk időt az izmoknak, ízületeknek a nyúlásra; ez feszesebb tónusú izmoknál, kötöttebb ízületeknél lassabb folyamat lehet. Ha fájdalom vagy kellemetlen érzés jelentkezik, csökkentsük a szöget vagy az időtartamot. Igyekezzünk megtalálni a számunkra legkellemesebb szöget, hiszen a gerincnyújtó pad használatának a kikapcsolódás és a lazítás érzését kell keltenie. Ha már testünk hozzászokott a gerincpad mindennapos használatához, akkor napi kétszer 10-15 perc függeszkedéssel megszüntethetőek a hátfájdalmak, derékfájdalmak és a gerinc mozgékonysága is javul.

Az első hetekben ajánlott enyhe, kb. 20-30 fokos dőlésszögben használni a padot. A teljes ellazuláshoz a testnek meg kell szoknia ezt a szöget, mielőtt egy nagyobb dőlésszögre váltunk. Ebben a szögben már nyúlnak az izmok, szalagok, jobb lesz a vérkeringés és a nyirokáramlás. A 60 fokos pozícióban már elérhető a deréktájéki fájdalmak megszűnése. A pad akár 90 fokban is használható, bár ennél kisebb szög is elég a gerinc teljes tehermentesítéséhez. Lehetőség van szaggatott nyújtásra is, ami azt jelenti, hogy 20-30 másodpercenként váltogatjuk a kívánt dőlésszöget és a vízszintes állapotot.

A gerincnyújtásra úgy kell tekinteni, mint egy edzés programra, hiszen az is. Használata során olyan szalagok és izmok nyúlnak meg, amiket alaphelyzetben ritkán használunk. Ha túl gyorsan térünk vissza a kiinduló helyzetbe, akkor egyrészt szédülés keletkezhet, másrészt az eltávolodott csigolyák hirtelen ismét nyomás alá kerülnek, ez pedig kellemetlen érzéssel járhat. Éppen ezért leszállás előtt egy kisebb dőlésszögben (kb. 30-40 fokban) tanácsos pihenni 1-2 percet, majd vízszintes pozícióban feküdni még egy keveset, hogy a gerincet ne érje hirtelen összenyomó hatás. Lassan, fokozatosan térjünk vissza az alapállapotba!

A gerincpad használata esetén érdemes a kezelőorvos tanácsát kikérni.

A gerincpad használatának ellenjavallatai:

  • gerinctájéki tumor, rosszindulatú daganat
  • gerincsérülés, gerincvelői sérülések
  • reuma, köszvény, ízületi gyulladás
  • csontritkulás, még nem gyógyult törés, ízületi protézis
  • kizáródott porckorongsérv
  • csontvelőgyulladás
  • heveny ideggyök gyulladás (acut radiculitis)
  • ágyéki és hasi sérv
  • szív és keringési problémák
  • kezeletlen magas vérnyomás (gyógyszerrel normalizált vérnyomással már használható)
  • meglévő stroke, agyi keringési probléma
  • beépített szívritmus szabályozó
  • vérrögképződést gátló gyógyszerek szedése, beleértve a magas dózisú aszpirin szedését is
  • szürkehályog, zöldhályog, levált szemideg hártya, kötőhártya gyulladás
  • terhesség
  • középfülgyulladás
  • lázas, gyulladásos állapot
  • TBC
  • TIA (átmeneti agyi keringés zavar)
  • extrém túlsúly

közvetlen linka könyvjelzőbe.

Elnézést, a hozzászólás ezen a részen nem engedélyezett.